suzanneward.reismee.nl

Week 1

Lieve allemaal

Woow, wat een berichten! Super leuk joh! Er wordt dus in ieder geval aan ons gedacht nu we ver van huis zijn. Want dat word toch steeds meer duidelijk nu we hier zitten. Allereerst, toen we vanuit het vliegveld naar buiten liepen was het echt even een shock om de tropische hitte te voelen. Het was al rond een uur of 8, maar nog steeds een graad of 30. In het hotel ontvangen en direct gaan slapen. Het Surabaya Plaza Hotel is een vrij luxueus hotel waar veel business mensen komen en wij werden ook echt behandeld als rijke mensen. Het valt hier toch wel erg op dat de verschillen tussen rijk en arm het straatbeeld bepalen. Stalletjes langs de straat met verdacht voedsel, mensen die aan de weg werken, taxi chauffeurs, bus (een mini bestel wagentje met 2 bankjes die een bepaalde route rijd, en als je er uit moet, zeg je gewoon: stop!) chauffeurs, maar ook winkelende mensen, die er verzorgd en model- achtig bijlopen. Zeer apart, en zeker is dat wij, ook hier, een bezienswaardigheid zijn. Suzanne kreeg al de tip van een collega om gewoon te zeggen dat je een beroemdheid bent, ze geloven je toch wel.

Dit is zomaar een greep uit de indrukken van de eerste week. Woensdag avond was er een wekelijks voetbaltoernooi van het Hotel waar Ward ook aan mee mocht doen. De mannen zijn grote fan van het Engelse voetbal, en volgens ons is het ook een soort ontspanning voor de wat armere mensen. Teams bestonden uit de schoonmakers, Human Resources managers, bar keepers, enzovoort. Ward was zeker wel de man. Hij introduceerde zichzelf al als van Persie en die kende iedereen natuurlijk. Telkens als hij aan de bal was, riep iedereen: ‘shoot shoot!' Maar met mooie goals werd de vergelijking met van Persie natuurlijk veel logischer. Terug in het hotel werd Ward, en ook Suzanne, nog regelmatig aangesproken of Ward de volgende keer weer mee deed, want hij was zo goed.

Het ziekenhuis bestaat uit een complex van verschillende gebouwen, waarbij elk gebouw een aparte afdeling is, dus een gebouw voor de radiologen, eentje voor de neurochirurgen enz. Dit werkt heerlijk samen en is heel patientvriendelijk, want je loopt je een ongeluk. Ik ben vaak de weg kwijt, 1x wel een uur, heel leuk is dat haha. Tussen de gebouwen en op de wandelpaden leven (..slapen) allerlei soorten mensen, patiënten, familie, bouwvakkers, dit maakt het ziekenhuis tot een gezellig geheel. Ik begin 's ochtends om 7 uur met de overdracht van de nacht, maar tot nu toe komt de supervisor rustig om 9 uur aankakken, dus dan kunnen we mooi even ontbijten (niet te vreten, maar je moet iets). De overdracht is niet georganiseerd, iedereen belt of eet rustig door, dus van de 40 mensen volgen ongeveer 3 mensen de overdracht, snap ook niet waarom ze overdragen maar het is altijd heel gezellig. Dan de assistenten, zij leven in de operatiekamers, letterlijk, want ze slapen IN de operatiekamer. Als de neurochirurg vindt dat zijn lamp niet goed staat of de brander aanmoet, ja, dan is het teveel moeite en dan moet de assistent even wakker worden, dat gaat zo, de neurochirurg loopt naar de assistent toe en schreeuwt hem wakker, waarna iedereen de assistent uitlacht, eerlijk gezegd vind ik het ook wel grappig, maar de assistenten zien eruit als lijken. Ik heb nog weinig foto's gemaakt, maar ik mag gewoon in de operatie's en patienten fotograferen (doet iedereen), heb al beschadigde hersenen gezien die uit een kapotte schedel puilen, foto's volgen. De komende twee maanden ga ik samen met de assistenten alle hoofdtrauma's bijhouden en gegevens verzamelen. Vanwege het feit dat iedereen hier rijdt met de scooter (schijnt 50 euro te kosten een scooter) als een mongool vallen er 10-15 doden per dag, ziekelijk!! Heb al een middag gehecht in de emergency room, heel leerzaam. O ja, en ze gebruiken Bosch-boormachines voor de operaties, gaat prima, aanbieding bij de Gamma.

Weerbericht: regen, 5 sec zal ervoor zorgen dat je doorweekt bent en de taxi's zullen mogelijk niet rijden vanwege ondergelopen straten, dus wat nou regen in Nederland?

Kussen!

Nynke

Hahaha, wat een verhalen! Fantastisch wat jullie meemaken zeg! Ik mail jullie snel. Heel veel plezier daar! Groetjes, Nynke

Kasper

Geweldig!- die indrukken... jullie hebben het vast in stukjes geschreven! van Persie, beroemdheden, tsss mooi!
Leuke foto's, vooral die van de operatie!
Keep the stories pictures coming!

Apoe en Amoe

Wat een mooi verhaal, we waren al erg nieuwsgierig hoe het jullie daar vergaat. Wij missen wel een verslag van Suus haar stage, wat je moet doen enz. en hoe jullie wonen. Volgend verslag hopen we daar iets van te horen! Groetjes en veel liefs van Apoe en Amoe.

AriZ

Tis mooi! Smullen (....) was ook het verhaal via de webcam over 's ochtends rijst, 's middags rijst, 's avonds rijst. Of vissenkop, vissenbuik, vissenstaart. Aan u de keus. De foto's zijn boeiend. Hoe is het met Patient X? Doet Plaza-boys het beter dan Feyenoord?
Een goeie week. Kuzn @

vaatstra

leuk verhaal,ik begrijp dat de warmte jullie overviel, want dat hebben wij ook gehad. We stapten uit het vliegtuig in Medan en de warmte sloeg over ons heen, ik dacht nog dat we het geen 4 weken vol zouden houden, maar het viel mee. Als jullie nog tjid over hebben moet je Sumatra bezoeken, dat is nog zo puur natuurlijk. We vinden het erg leuk om alles te lezen, ga zo door. Groeten uit Kampen

annemarie

Wat kunnen jullie ontzettend leuk schrijven! Bewaren en uitgeven als je weer terug bent voor andere stagelopers! Heel ontroerend om jullie via de webcam te zien en te horen. Wat een prachtige ervaringen daar! En dit is 1 wereld en ook daar vieren ze kerst en oud en nieuw. Lieve mensen wij genieten met jullie mee, de week begint met een indonesisch randje!
Kussen en knuffels....

fam Maarssen

Leuk om jullie avonturen te lezen. We blijven het volgen ! Groeten, Geert Jan, Dorien, Sander & Lieke.
PS Lieke vraagt nog steeds regelmatig of Suus nog slaapt, en of Ward er ook is...

Loes en Arnold

Ha tropengangers,
wat heerlijk om al die verhalen zo te lezen. En wat fijn dat jullie contact hadden via de webcam. Als ze zich thuis dan al eens zorgen maken om jullie, is dat meteen over!
Zijn jullie ook zo verbaasd over de enorme contrasten in zo'n land? Houd je oren en vooral je ogen goed open en geniet waar mogelijk!
kus, Arnold en Loes

Papa

Hoi Suzanne en Ward,
Mooi verhaal weer en wat een tegenstellingen!
Ik denk dat opa Berg jullie belevenissen wel heel mooi gevonden zou hebben.

groet en succes,

Leo en Marjan

suze de beste

fantastisch!

suze de beste

leuke fotos trouwens ook!! knapperdjes

Rianne

Hiiiii!!!
IEWLLLLL die foto;) hahaha,

Wat een ervaring! Geniet ervan:D Xx

oma(en opa!)

Dag lieverds! Wat fijn zo al die verhalen. Een hele belevenis voor jullie. De foto"s ga ik nog belijken. Heb al van mama gehoord, Ward, dat ze jullie via de webcam hebben gesproken. Wa t een communicatie! Ook daar kun je bijna niet bij, zover als jullie zitten. Met opa gaat het ietsje beter. Dus eigenlijk zijn jullie VIP's daar, blijf toch maar eenvoudig! Ben nieuwsgierig naar het volgende verslag. Kussen van hier!

Paulien

Hoi Suus en Ward,

Wat een belevenissen in het ziekenhuis, mijn handen jeuken om ook daar even mee te helpen! Geweldig, daar zal ik als MMT-er genoeg werk te doen hebben!!
;-)
Leuk die fotos erbij!! En blijf schrijven!
Lekker genieten!! Ik ben benieuwd naar jouw stage Suus!

Liefs van de Galkemaatjes!!

Reint

Mooi man en vrouw al die ervaringen!

Minder mooi voor die mensen daar, om onder die omstandigheden te moeten leven etc.
Hoe zit het daar met het bruto nationaal geluk/ welzijn?
Is het puur overleven voor de gemiddelde man/vrouw/kind?

Vooralsnog kies ik voor Nederland ;-].

Draag je positieve steentje bij.

Groet en kus, Reint.

suze

ik mis jullie al!

suze

en ik heb jullie gemaild!