suzanneward.reismee.nl

Tahun baru!!

Lieve mensen,

Vanuit een tropisch regenachtig Malang een berichtje. Zo op Oudjaarsdag is het toch wel een tijd om, nou ja, wat zaken van het afgelopen jaar te overdenken. Zo niet wij. We zijn de afgelopen dagen door het Javaanse landschap gereisd. Met de trein van Surabaya naar Yogjakarta, toen met het busje van Yogjakarta naar de Borubudur, van daaruit via Wonosobo naar Dieng Plateau en daarna weer terug naar Yogjakarta om vervolgens door een prive chauffeur naar Malang te worden gebracht. En daar zitten we nu dus.
26 December, voor jullie 2e kerstdag, stonden wij vroeg op om om 7 uur de trein naar Yogjakarta te nemen. We zaten wederom in de 'bisnis' class, wat in dit geval niet veel zei. Tijdens het rijden stonden de deuren van de wagons open en stond de trein regelmatig in voor ons onbekende dorpjes stil, waar je rijst maatlijden vanuit het raampje kon kopen. Populair was de tahu (sojakaas) wat aangeprezen werd met: Taaaaaaaaaahu tahutahutahutahutahutahuuuuuu. Wij namen echter niets. Deze treinreis was ook onze eerste kennismaking met het echte Indonesische platteland. Sawa's, vulkanen, super groene velden, zie de foto's.
Aangekomen in Yogja (zoals de locals het noemen) werd meteen duidelijk dat we in toeristisch gebied waren. Geen stap konden we verzetten, of we moesten in een 'becak', 'taksiii', of 'cheap hotel, ya?', terwijl kinderen ons in het Nederlands aanspraken. Zelfs de hotel reservering konden we in het Nederlands regelen. De volgende dag ontvluchtten we de drukte van Yogja om naar de zo mogelijk nog drukkere Borubudur gingen waar we werkelijk filmsterren waren (zie ook weer de foto's). Iedereen wilde met ons op de foto, en er werden ook verdacht veel fototoestellen gepakt toen wij voorbij liepen. Bizar, want de Borubudur is een rustpunt, voor de Hindu's die deze tempel als bedevaartsoord gebruiken om van het 'dagelijks leven' naar het hiernamaals te lopen. Voor ons ging dit niet op.
Java staat bekend om zijn vele vulkaanuitbarstingen. Dieng plateau is een hooggelegen gebied (2100 meter = frisjes) waar je dit op veel manieren kunt zien. We zagen een meertje dat borrelde, naar rotte eieren stonk en een vreemd groen kleurtje had, en een grote krater met modder dat blijkbaar erg warm was, gezien de grote stoomwolk die er vanaf kwam. Zie ook weer de foto's. De bevolking is relatief rijk, aangezien ze aardappels kunnen verbouwen wat ook verkocht werd in de warungs (eetstalletjes langs de weg). Een welhalla voor ons, want dat betekende geen rijst, maar FRIET!!!!!! Met een uiteraard erg lekker maar onbekend kruidenmengsel erover.
Na nog een nachtje in Yogjakarta te hebben geslapen hadden we het plan om met de trein naar Malang (zo'n 8 uur verder) te reizen met de trein. Goed. Dat was een plan, want eenmaal op het treinstation bleek er maar 1 trein te gaan. Om half 2 's nachts. Oke, plan B hebben we toen maar uitgevoerd, namelijk een prive chauffeur die ons direct naar het hotel in Malang bracht. Even een kort verslag van dit tripje. Chauffeur Ali, 55 jaar, waarschijnlijk ongehuwd en kettingroker (later bleek waarom) hield wel van doorrijden. In Yogjakarta hield Ali zich nog redelijk in, maar eenmaal op de buitenwegen was inhalen in de bocht, voor een heuveltje, achter een andere auto aan, of op de gok niet meer dan normaal. De toeter en koplampen deden het aanvullende werk, mocht de tegenligger toch wat sneller naderen dan gedacht. We denken dat ook Ali hier wel enige stress van ondervond, want tijdens de hele rit heeft hij ongeveer een pakje sigaretten opgerookt. We gaan maar met de trein terug naar Surabaya.
Overigens had Ali een perfect adresje voor ons om te eten. We bestelden naar ons weten kippensoep en vis, maar kregen vele gerechten erbij geserveerd. Tong enpikzwarte eieren wisten we nog te onderscheiden, maar de andere apparaten waren onbekend. Wij dachten: goh, die Ali, aardige vent dat hij ons laat kennis maken met de lokale keuken. Niet dus, want alle bijgerechten waren gewoon hoofdgerechten en hadden ze gewoon op onze tafel gezet. Prima afgezet.
Kerst was overigens ook erg leuk. Samen met Icha (medewerker van Suzanne's hotel) en haar man en nog wat vrienden, de hele avond gezongen, gitaar gespeeld en ons vermaakt.

Nu gaan we gezellig oud en nieuw vieren en we drinken er een op jullie allemaal.

Liefs en tot in 2009,

SW

Arnold en Loes

Mooi verhaal, mooie reis.
Jullie ook veel liefs voor 2009, PROOST !

Anneke

Wat een belevenissen, en een iets andere kerst/jaarwisseling dan hier.........
super dat jullie apoe hebben gebeld, zo waren jullie er toch een beetje bij ! en de pizza die wij hebben gehad haalt het natuurlijk niet bij alles wat jullie de laatste tijd eten :-)
Voor de gemoedsrust van deze moeder is het een prettiger idee dat jullie met de trein terug gaan.....
dikke kus (4) voor jullie en ik ben benieuwd wat in Malang te merken is van tijdens de jaarwisseling !

Freek

Haha, mooi verhaal. Jullie ook selamat tahun baru ;)! Kus!

Annemarie

Jongens wat een geweldig avontuur. Al kijken jullie alsof het heeeeel gewoon is! Er is daar weinig Hollandse nuchterheid en dat is ook wel lekker lijkt me. Heel gezellig oud en nieuw. Lekker feestju!
Liefs en dikke kus

Apoe en Amoe

Met Sander en Lieke, Geert Jan en Dorien genoten van het prachtige verhaal. Maar dat jullie met de trein terug gaan lijkt ons een goed idee. Lieke speelde net met plaimobiel met twee paarden en de ruiters waren Suzanne en Ward. Dus jullie zijn wel aanwezig hier. Prachtige foto's!!!! Wij vonden het heel fijn dat jullie belden op Apoe zijn verjaardag, jullie waren de eersten. Wij wensen jullie ook een heel fijne jaarwisseling, die zal ook wel weer bijzonder zijn, en een heel gelukkig nieuwjaar. Veel liefs en kusjes van Apoe en Amoe.

Kasper

Geweldig verhaal! Leuk dat jullie nog Yogja, Borubudur en Dieng plateau hebben bezocht... kunnen we foto's vergelijken!;-)
Jullie ook geweldig nieuw jaar toegewenst. neem het niet persoonlijk als ik je niet persoonlijk bel om je gelukkig nieuw jaar te wensen.:-p
greetz

Paulien

Wat weer een belevenissen, maar geen prive chauffeur meer nemen!! Wel leuk om de foto's bij jullie verhalen te zien!
Jullie een hele fijne jaarwisseling en een heel goed, gelukkig en gezond 2009!!
Liefs van ons viertjes!

Kampen

leuk verhaal, wij zijn ook op de borubodur geweest, hebben jullie ook een wens gedaan? wij wel.
en ook op het dieng plateau zijn we geweest erg mooi. we wensen jullie een gelukkig 2009 toe, hartelijke groeten van oom henk en tante baukje

suzeee

haha jullie zijn echt sterren daar! lekker wennen straks:-p! wat een leuk verhaal zeg! lieve kus!

Ariz

Itu sangat bagus! Ik heb er van genoten. Prachtig verhaal en mooi geschreven (herhaaldelijk gelachen bij het lezen; stress en roken!). Opa en Oma genieten ook van de verhalen en foto's (en jullie moeten veel groeten van ze hebben. Net nog even op Google Maps de reis gevolgd. Beslist veiliger... :) In Malang naar de Bromo? Aan vreemde vogels geen gebrek lees ik, maar hebben jullie ook bijzondere vogels gezien? Tot gauw (sampai nanti), lieve kuzn, @

Rianne

Haha ik wil ook wel met jullie op de foto als jullie terugzijn;) Have fun!

erwin

dat taxiritje mmm dat verhaal heb ik eerder gehoord van iemand.... zweden?..:)
he gaaf man die reis. echt tof hoor. doe je ook nog co-schappen:)
Ciao erwin