suzanneward.reismee.nl

Malang

Zo, ons weekend:

Zaterdag met Asra (neurochirurg) en Dian (zijn vrouw)naar Malang gereden. Er heerst een koeler klimaat en de sfeer/mensenzijn rustiger dan in Surabaya en niet alleen wij, maar alle Oost-Javanen verkiezen Malang alsvakantie bestemming. Onderwegreden we langs Sidoarjo, waar 3 jaar geleden een moddervulkaan is uitgebarsten(veroorzaakt dooreen aardbeving die weer veroorzaakt werd door olieboringen). Daardoor heerst ervreselijk veel armoede. Mensenblokkeren en claimen bijvoorbeeldde weg, je moet ze dan betalen om door te rijden. Of mensen die zich wassenin water en het ook drinken, mee koken,etc.

In Malang, waar vroeger overigens veel Nederlanders woonden, zette Asra ons af bij het hotel. Daar 's avonds gegeten in een oud-Nederlands restaurant waar het menu in het Nederlands was.Gelukkig hadden we een geode nachtrust want de volgendeochtend werden we op Javaanse wijze gemasseerd. Keihard..auw!In de middag weer op padmet Asra en Dian. Haar vader ,dieprofessor in de cardiologie is, heeft eenbuitenhuis (ook oud-Nederlands huis).Het stond op een een mooie heuvelvlakbij Malang, Batu heet het, lijkt opde Vogezen.Daar was de hele familie van Dian, en ze hadden veel eten en net zo veel indrukken. De familie is heel belangrijk en de vader heeft nog de traditionele functie.Hij mag met ons praten,het eerst eten, endaarna de vrouwen. Opvallend was ook dat er zo veel mensen warendie rond renden met eten.Dat waren de bedienden.De ouders van Dian hebben 6 mensen constant in dienst, varierend van Nanny tot tuinman.Wenst een van die bedienden trouwensom niet alleen te wonen, dan mag ook zijn familie in het huis wonen. Wel ergens achteraf natuurlijk. Na de vrouwen mochten dan ookde bedienden eten, maar ergens achteraf, en alleen de restjes, niet leuk.Ze waren wel heel trots ophunbuitenhuis die van 'Dutch quality' was. De hele familie legde daar telkens de nadruk op, maar dat was ook niet vreemdwant Indonesische kwaliteitis ook bagger.

Op de terugweg naar Malang waren er heel veel overstromingen. Het is nog steedsregenseizoen.... We sliepen in een ander oud-Nederlands huis van de vader van Dian, ook een heel groot(6 slaapkamers, geen van die was bewoond),met onze eigen bediende/beveiliging.Het was een beetje vreemd en niet zo leuk, want al dat bedienen worden we zat, we willenzelf en we willen dat mensen een keer niet vriendelijk of behulpzaam zijn maar gewoon ons laten.

De volgende ochtendontbeten we wederom met de vadervan Dian, inwéér een ander huis (we snapten er ook niets van), ook weer bedienden, ook weergepraat, ook weer met open mond van alle indrukken vertrokken.

Met Asra reden we terug naar Surabaya, nadat we ook de ouders van Asra hadden ontmoet. Dit gaf ook een beetje de mogelijkheid om deverschillen in culturen nog eens tebespreken. Opvallend was dat vrouwen totdat ze getrouwd zijn,bij hun ouders wonen. Ook kregen wij de indruk dat Asra enDian niet geheel vrijwillig voor elkaar hebben gekozen. De familie wordt namelijk bezorgd als een vrouw nog geen trouwplannen heeft op haar 25e. Dianvertelde ons dat zij en Asra elkaar hadden ontmoet in oktober en een paar maanden zijn getrouwd (in januari), een maand voordat Dian 26 werd. Hm, liefde op het eerste gezicht? Toeval, dat de ouders van Asra goed bevriend zijn met de ouders van Dian? Wij konden er niet zo veel hoogte van krijgen.

Maar aardig waren ze welen ze hebben ons de mogelijkheidgegeven om eenseen kijkje te nemen in geen standaard, maar wel een Indonesische familie.Nu de laatste week in Surabaya en dan vertrekken we 31 januari naar Bali!!! Yes!!!

Oja, en nog een gelukkig Chinees Nieuwjaar (big party hierzo in Indonesië)!

Liefs,

Ward en Suzanne

Nynke

Wat gaaf dat jullie te gast mochten zijn bij de familie van Dian en Asra! Volgens mij komen jullie met heel veel toffe verhalen (en foto's :)) thuis en ik kan nu al niet wachten om ze te horen. Heel veel succes nog de laatste week in Surabaya en daarna lekker een maand reizen! Liefs, Nynke

Kasper

Super! Wel aardig van die familie maar klinkt idd een beetje 'vaag', verschillende huizen en al die bediening- grappig om een keer mee te maken maar na verloop van tijd genoeg om gek van te worden!:-p

verwacht een hoop mooie surf foto's vanuit Kuta of de dolfijnen in Lovena! Veel plezier met jullie vrije maand!:-D

groetjes

amoe en apoe

Zo'n weekend willen wij ook wel eens meemaken!!!! Geweldig om zo kennis te maken met een Indonesische familie met een boven modaal inkomen!!! Volgens mij voelt dat aan of je in een film meespeelt. De foto's zijn ook weer mooi, we genieten er heel erg van.
Nog een week werken en dan naar Bali. Maar jullie hebben inmiddels ook al wel veel gezien en beleefd.
Liefs en groetjes van Apoe en Amoe.

Freek

Mooi verhaal, haha :). Jullie zitten er mooi bij op de groepsfoto :p.

AriZ

Een beetje aangekomen denk ik. En bijgepraat vanzelf. Even, waar is die toffe zonnebril te koop?

Rianne

Wauwww! Veel plezier nog!

oom henk en tante baukje

wat weer een prachtig verhaal, zo maak je ook kennis met dat deel van de bevolking, jullie boffen wel. En nu maar veel plezier op Bali.
groetjes

Geert Jan & Dorien

Mooi verhaal ! Alvast veel plezier in Bali.
Gr. Geert Jan & fam

annemarie

zie mail ward

arnold@fickweiler.nl

Wat een compleet andere cultuur.
Wel interessant, maar je krijgt er ook wel eens genoeg van.

Genieten op Bali !!!

Arnold en Loes.

suze.nl

hahaha als jullie thuiskomen mogen jullie lekker zelf! de wc schrobben, kamertje opruimen, broodjes maken!;) verlangen jullie vast terug naar indoland:)! heeeel veel plezier op bali, daar kunnen jullie echt even lekker vkaantie gaan vieren!!! kusje!!!

Paulien

Het blijft leuk om jullie belevenissen te kunnen lezen en foto's te kunnen zien, en wat een indrukken doen jullie op!
Veel plezier in jullie laatste week daar en dan op naar Bali.... Lekker genieten daar!!! XX

Thamara

Super mooie verhalen! Leuke uitstapjes hebben jullie gemaakt. Al heel wat van het land gezien volgens mij! Veel plezier tijdens jullie echte vakantie!

Groetjes!

oma

Hallo lieverds! Wat zijn jullie toch een bofkonten om werk en vakantie zo te kunnen combineren! En wat geniet ik van jullie verhalen. Om jalours op te worden. En straks naar Bali! Nou ik hoop dat jullie super zullen genieten (eigenlijk kan dat niet anders). Heel veel liefs en kussen van ons. Opa-oma.