suzanneward.reismee.nl

Vakantieeeeeee!!!!

En daaaaar zijn we weer! Met onze inmiddels verbrande kont zitten we in de Balinese zon, liggen we in het Balinese water en drinken we heerlijke Balinese vruchtendrankjes. Wel wennen na het drukke Java en het dagelijkse leven waar we inmiddels gewend aan waren geraakt. Maar nu is het dus tijd voor vakantie.

Voordat we verder typen, willen we ook nog vertellen over de Bromo vulkaan waar we het weekend voor Malang (zie vorige paragraaf) heen zijn gegaan. Met een bus, waar we de eerste blanken (gelukkig/helaas) Nederlanders, tegenkwamen en tips over de prachtige zons-opgang en dat we zeker rond 4 uur 's ochtends moesten beginnen aan de wandeling. Volgzaam als wij zijn, stonden we om 4 uur in het pikke donker naast ons bed. Omdat de Lonely Planet (inmiddels heilig verklaard) zei dat het pad naar de Bromo goed te doen was -gewoon de witte stenen volgen- negeerden we alle gidsen. Anderen gingen per jeep een tour maken, dus wij dachten: gewoon de jeeps volgen. Maar goed, Indonesie blijft Indonesie: witte stenen lagen OVERAL! Niet heel handig om te orienteren en wij stonden een beetje verdwaald in het vulkaan landschap zonder enige verlichting. Gelukkig doemde uit de duisternis een mannetje met paard (gids) op en hij wilde ons voor 100.000 roepiah naar de Bromo leiden. Oke, prima. voordat we de helling van de vulkaan gingen beklimmen, keken we op een plateua hoe het langzaam licht werd. Geen mooie zonsondergang, want het was bewolkt. Maar het was erg mooi om te zien hoe het landschap langzaam beter zichtbaar werd en we een idee kregen van waar we eignelijk gelopen hadden.Het langschap is erg dood en naargeestig. Een enkel plantje en erg diepe groeven waar tijdens de uitbarstingen lava oid door is gestroomd. Eenmaal op de rand van de vulkaan, konden we diep in de krater kijken en zagen we van alles borrelen. Helaas was hier de rotte eieren lucht niet te harden en gingen we naar een kwartier weer naar beneden. Onderweg zagen we de wereld langzaam ontwaken en om 7 uur zaten we aan het ontbijt. Dat was het Bromo avontuur.

Vrijdag de 31e was het de dag afscheid. Suzanne maakte haar laatste ronde langs de mensen die ze elke dag zag op weg naar de sportschool. In het Indonesisch werd duidelijk gemaakt dat ze het erg jammer vonden dat ik niet meer langs zou komen. En aan het eind van de middag werd er gegeten met alle medewerkers van het ziekenhuis van Ward. Als afscheids kado had Ward voetbal shirts gemaakt, die ze dan aan kunnen doen tijdens het wekelijkse voetbal uurtje. Achterop stonden verschillende verwijzingen naar Nederlandse begrippen. 'Schatje', 'Rijk en dom', ' Lift nodig?', ' Lekker wijf' en 'Stoeipoes' zijn nu ook bekende begrippen in Surabaya./ Vooral stoeipoes zorgde voor veel opschudding en er wordt nu gevochten om het shirt met dit 'begrip'. Met een oorkonde en alle contact gegevens op zak, konden we eindelijk naar Bali!

Kuta. Onze eerste stop waar we wilden surfen. Dit hebben we samen welgeteld 1 dag gedaan zonder zonnebrand creme (ja moeders, we WETEN dat dat niet goed is voor onze huidjes....) wat we devolgende dag moesten bekopen met een marathon stil liggen. De finish is gehaald maar een kreeft valt nog steeds niet te onderscheiden van ons. Het water was ook erg ranzig (van plastic tot kippen en varkens, ALLES spoelt aan vanuit Java) en waarschijnlijk heeft Suzanne tijdens het surfen een bacterie ingeslikt waardoor ook de darmen 'aangebrand' waren. Daardoor was Suzanne meer de toeschouwer en Ward de echte surf-dude, want staan kon hij zeker. Na een snel telefoon contact met Boyke (een arts van Surabaya, waar je contacten al niet goed voor zijn) hadden we een receptje voor S haar darmen en konden we weer normaal lopen, eten en uitgaan. Seminyak is the-place-to-be voor gay mensen, en travo's. En wij natuurlijk. In een bar vol met voornamelijk mannen (S was de enige vrouw) hebben we vol verbazing een travetieten show aanschouwd. Vele vrouwen zullen jaloers zijn op de zwoele blikken en dans moves die op muziek van J.LO, Beyonce en andere cult helden werden gegeven.

De dag erop naar Pemuteran waar we nu nog aan een duik cursus bezig zijn. Een super rustig dorpje waar iedereen je groet en er een heel relaxte atmosfeer hangt. Onze dag is erg relaxt. 's ochtends duiken we en tegen de middag zijn we klaar waarna we op ons gemakje lunchen en even de duik nabespreken met Peter Heerschop. Moet kunnen allemaal.

Morgen zijn we klaar en gaan we naar Ubud, cultureel centrum van Bali om de dag daarna een kook cursus te doen. Leuk verjaardsagskado. :)

We relaxen nu weer verder. Tot over niet zo heel lang!!

Ward en Suzanne

Kasper

Super! moet wel eerst de foto's zien van ward en het surfen anders geloof ik er niets van!:-p
Lijkt me super mooi om seminyak zo een keer mee te maken. hoop dat jullie wat op film hebben kunnen zetten...:-D
Heel veel plezier in ubud, die kookcursus kan ik sterk aanraden en een 1-daags cycle tour is heel mooi... dan zie je echt de typische rijstenvelden langs de tocht.

Kan niet wachten tot jullie terug zijn!
groetjes

Apoe en Amoe

Dat was weer een mooi verhaal van jullie avonturen. Als jullie weer terug zijn moeten jullie vast wel wennen aan het saaie!! leven hier, zonder surfen, duiken enz..Over de temperaturen zullen we het maar niet hebben.
Wat een leuk verjaardagscadeautje voor Donderdag. Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag. We zullen proberen te bellen, wat de vorige keren goed lukte.
Veel liefs en groetjes van Apoe en Amoe.

Rianne

Wauwww, surfen en vakantie, ZON (hier ligt, jawel: natte sneeuw).. Oww ik ben jaloers!
Nog even genieten daar! Xx

oom henk en tante baukje

prachtig verhaal, wij zijn ook op de bromo geweest en hebben ook geen zon op zie komen want het werd bewolkt. Oom henk heeft wel in de krater gekeken, maar ik niet, het was me veel te hoog. Suzanne, van harte gefeliciteerd met je verjaardag donderdag. We zullen jullie verhalen missen als jullie weer thuis zijn . Groeten uit Kampen

Gids Freek

Rijstvelden Kasper? Nee man, je moet in het zuiden zijn, daar is het echt oosters genieten!

Duiken, surfen, zon, relaxen, tjaa, alles is hier anders? Genoeg redenen om niet terug te komen, haha!

Kus!

Arie en Trees

Veel groeten van ons. We smullen vd verhalen!

Hettie

Geweldig, wat genieten jullie! Niet teveel vieze beesten inslikken Suus en van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
groetjes uit Zuidwolde

Anneke

Heb ik dan toch iets niet goed gedaan......ben je helemaal verbrand........en ik had begrepen dat Suus ook op de plank heeft gestaan, ongeoefend ! dus !
We zullen bellen donderdag, lieve grote dochter èn: Frieda zit met smart op je te wachten !!! :-)
veel plezier nog samen ! 4 kuzzen

AriZ

Moijuh! Shirtreclame is inmiddels ook geïntroduceerd begrijp ik. Morgen een (nog meer en al weer) bijzondere dag. We proberen te bellen, vanzelf. En weet Heerschop al of de klok 6 uur vooruit of achteruit is ten opzichte van NL? Dikke tuut, @az

Rinske

Leuk al die verhalen en foto's! Lekker vakantie op Bali!(hoezo jaloers!) Echt heerlijk! Klinkt echt allemaal fantastisch daar. Ik zou je ticket gewoon verkopen. Hier is het bagger weer namelijk.
Gezellig zo'n bar. Jullie zijn nog wel aan het genieten merk ik :P Leuk! Gefeliciteerd Suzanne! Succes en plezier met het kokkerellen.
En nog heel veel plezier en geniet ervan!

Liefs

Arnold

Al weer een mooi bericht.
S. gefeliciteerd !!

Annemarie

Heerlijk, wat kunnen jullie daar genieten! Jullie verhaal is smakelijk en erg humoristisch.
Geweldige ervaringen allemaal en jullie fans in Nederland juichen jullie toe....
Nog niet aan naar huis gaan denken, lekker genieten van het moment!
Liefs en dikke kussen

Nynke

Suzanne, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Gaaf om je verjaardag daar te vieren zeg!
Leuke verhalen en foto's weer. Geniet er nog maar even van. Voor je het weet staan jullie weer op Nederlandse bodem. De zon schijnt hier wel, maar zomerjurkjes zijn nog niet echt aan te raden! ;) Veel plezier en tot gauw!

suzee

ja inderdaad!! blijf gewoon lekker daar, als je hier komt word je spontaan depressief! rotttweer, maar wel weer leuke mensen;) kusje TOT SNEL!! de afwas staat klaar:P hahah

Bram en Marjon

Suus op de eerste plaats alsnog van harte met je verjaardag en geniet maar van deze geweldige tijd. Wij zijn met z'n alle wel erg jaloers op deze geweldige reis. Mooie foto's en zeer ongebruikelijke verhalen.

Tot gauw ziens.

oma

Al is het laat, Suzane nog gefeliciteerd met je verjaardag! En hebben jullie nu een mooi "bruin"kleurtje? Wat fantastisch zo'n mooie reis! Vergeten jullie nooit meer denk ik. Jammer dat het dan straks weer "hollands"wordt niet? Hoewel een beetje heimwee is ook niet gek. Ik geniet wel enorm van jullie verhalen en ga nu de foto's bekijken. Veel liefs en kussen van ons! Opa en oma.

Hey Suzanne en Ward,
Heb eindelijk de tijd genomen om jullie weblog op te zoeken en te lezen. Wat een ontzettend mooie en avontuurlijke belevenissen hebben jullie al ondergaan! Dus de stage is nu afgerond en nu heerlijk vakantie vieren, super hoor.
De tijd zal vast voorbij vliegen, lijkt me... met al die nieuwe indrukken. Hoop dat je je snel beter voelde Suzanne, na het binnenkrijgen van die bacterie.
Nog ontzettend veel plezier gewenst de komende tijd en geniet van alle nieuwe indrukken die je opdoet.

Hier in Utrecht alles prima, heb een baan tot 1 okt en ga de maand juni op vakantie naar Honduras. Zie er onwijs naar uit!

Succes met alles en geniet ze beiden!

Liefs,

Andrieske

Jeetje, las net jullie profiel en jullie komende de 25ste alweer terug naar Nederland! Dus nog vier daagjes en dan zit jullie avontuur er alweer op. Tjonge, wat vliegt de tijd....
Des te meer reden super te genieten de laatste daagjes en een goede vlucht terug gewenst.
Liefs,