suzanneward.reismee.nl

Agus aguuuuuuus

Zo, in het nieuwe jaar weer een bericht vanuit een wederom warm en regenachtig Surabaya. Klein verschil met de omstandigheden daar, hoorden we. Zo'n 40 graden kouder is het aan jullie kant van de wereld. De weg verandert hier bijna elke dag in een rivier, waarbij het niet heel gemakkelijk is om door de stad te rijden. Suzanne is een keer he-le-maal nat geregend, maar het gekke is dat het helemaal niet koud is. Het wordt pas koud als je binnen zit en de airco op 20 graden staat.

Maar dat ter zijde. Interessanter is natuurlijk te vertellen dat we een prachtige wandeling hebben gemaakt over de sawa's van midden Java. Of dat we in een hotel sliepen waar we zeer hartelijk ontvangen werden, maar wat later bleek dat de omschrijving in de Lonely Planet rooskleuriger was dan de werkelijkheid. Of dat het Indonesische eten ons beide lichtelijk de neus uit komt (denk aan soms een stukje scherp glas in je eten)(weer eens wat anders dan sambal).
Na een week reizen door het Javaanse landschap waren we op nieuwjaarsdag weer terug in het appartement met het idee dat we de maandag daarop weer zouden starten met de dagelijkse bezigheden in het ziekenhuis en het maken van een website (door S, die door de taalbarrière gestopt is met de stage). Maar dit liep even anders, Indonesisch eten werd niet meer op prijs gesteld door onze buiken met alle gevolgen van dien. Gelukkig was Ward z'n collega zo aardig om wat medicijnen te brengen. Maar de (werk) week werd dus korter dan gepland en op vrijdag stapten we in de trein naar Solo met als doel de Lawu- vulkaan te beklimmen.

Zaterdagochtend viel het ons op dat we het toilet niet konden doorspoelen. Bleek dat dat in geen enkele kamer in het hotel kon. Oh. Nou ja, dan nemen wij ook onze maatregelen: doordat het niet zo druk was in het hotel en de deuren naar de andere kamers ook open stonden............ hebben wij duidelijk gemaakt dat het toch handiger is om wél een door-spoel-systeem aan te leggen. Zo!

Fris in de ochtend reden we naar de voet van Lawu waar we op de gok richting een tempel halverwege de berg liepen. Het bracht ons via dorpjes naar rijstvelden en we hadden echt hele mooie uitzichten. Onderweg gestopt bij een waterval die tussen de immens grote bomen verstopt was. En nu konden wij een keer (wilde) aapjes kijken, want ook zij slingerden hier in de bossen. De velden waren veelal plantages met thee, koffie en wortels. Overal waar je keek zag het een beetje oranje. En ook al was de weg heel steil, jong, oud, héél oud, iedereen sjouwde 25 kilo wortels mee op hun rug naar het dichtst bijzijnde dorpje. Vaak ook wel een uur of 3 lopen. Zo zagen we wel wat écht zwaar werk was.

Erg mooi allemaal. Weer een herinnering.

O ja, er is een veerboot gezonken ergens hier in één van de zeeën, maar daar zaten wij niet op. Om de ongerusten gerust te stellen.

Even een leuke afsluiter: gisteren, tijdens het winkelen in Galaxi Mal (a.k.a. GM) een paar dvd's gekocht in een winkeltje die zijn dvd's niet geheel volgens de legale weg verkrijgt. We hebben namelijk Saw 1, 2, 3, 4 en 5, én The Transporter (totaal 6) gekocht voor, jawel, 3 euro!

Dat was het voor nu.

Liefs!!

Anneke

Weer een mooi verhaal met mooie foto's ! super dat we zo op de hoogte blijven van wat jullie beleven en samen met een telefoontje zo nu en dan lijkt het alsof jullie niet zover weg zijn......... ;-)
kussen voor jullie !

AriZ

Ondanks de "ongemakken" mooi avontuur. Hoe gaat het met het onderzoek? En kunnen we al wat vd website bekijken? Post is naar jullie onderweg. Lieve kuzn, @

Kasper

Wederom super tof! Lekker veel gezien en gedaan... Tegen de tijd dat jullie terug zijn kunnen jullie wel een kruisje achter Java zetten- dat kennen jullie wel!:-)
Was je nog van plan (na afloop?) naar Bali te gaan?
groetjes

Arnold

Jongens, wat een mooie ervaring. Genieten!

annemarie

Wat een prachtig land. Vooral die monnik in het wild vind ik een mooie! Leuk dat jullie zo van alles bekijken, er zit airco in jullie appartement? Jullie kunnen jullie Elba- ervaring wel gebruiken om reisjes te begeleiden.
Liefs, jullie krijgen een pakje als het goed is!

Freek

Super mooie foto's, oerwoud etc:)! Misschien toch een idee om over te stappen op McDonalds als ik het zo hoor. Liever vet terug dan glas in je maag/darm... Of rijst dat je neus uitkomt, haha! Kus!

Nynke

Wat een bijzondere verhalen en foto's! Ik hoop dat jullie inmiddels weer wat opgeknapt zijn. Jullie komen in elk geval met heel wat mooie verhalen weer thuis. Geniet van alle belevenissen daar! Groetjes, Nynke

oom henk en tante baukje

leuk om weer wat te lezen van jullie reis. Bij onze groep zijn ze ook allemaal wel wat ziek geweest, maar de tabletjes hielpen prima, en we kregen een paar dagen droge rijst met bouillon en bananen en thee. We hebben onze foto's en ons reisverslag weer nagelezen en de reis weer beleefd. Het kan er inderdaad hard regenen, maar het is ook zo weer droog.
Hartelijke groeten ui Kampen en nog gelukkig nieuwjaar.

Apoe en Amoe

Ik zie ons al sjouwen met 25 kilo wortels op de rug, de berg op!! Oom Geert brengt ons wel eens één kilo van zijn volkstuin, dat is dan al heel wat. Apoe ziet die rondslingerende apen niet zo zitten, dus we blijven maar mooi hier!
Prachtig verhaal en mooie foto's, we hebben Ward gevonden hoor.
Veel liefs en kusjes van Apoe en Amoe

cathy

lieve mensen

nog de beste wensen voor 2009. dat jullie nog maar veel mogen genieten en leren natuurlijk. het is super om je verhalen te lezen en ik begrijp het al je kunt daar de koopjes halen die we bij ons in ons kikkerlandje niet hebben. ik blijf jullie volgen en tot de volgende keer maar weer.

lieve groet uut koekange van cathy en de rest natuurlijk

anneloes

hee lieve suus!
wat een verhalen! gestopt met de stage begreep ik?? jeetje! maarja nu wel meer tijd om leuke dingen te doen :D
geniet ervan lieverd! tot daarna!

xxxxx

suze

ooooo wat cool allemaal! straks al naar bali, lekker écht op vakantie! kus kus kus

de andere kansloze

Hee kansloze en suzanne!

Wat een mooi verhalen schrijven jullie, goed werk!

Ik zal jullie blijven volgen. Ik had al een poos niet meer gekeken...eigenlijk nog maar een keer!

Succes daar en geniet ervan!

Groeten Lennart

Marlies

Ziet er allemaal mooi uit zeg (VET GOED appartement ook!!, vet luxe. Jullie hebben gewoon een bank en schilderijen!!) Ai ai, die darmen, maar vooral ook ai ai die verpulverde hersenen. Klinkt echt als een enorme ervaring allemaal.

Lieverds, hou jullie goed! (en natuurlijk ook heel veel plezier en geluk saampjes)

(ook namens de Nellis)
Marlies